matochrecepttillvardags.blogg.se

Precis som det låter. Helt vanlig och enkel mat till ett överkomligt pris, som vem som helst kan klara utan en massa krångel. Inga tjusigt upplagda pyttesmå portioner för dyra slantar här inte, däremot förvaltar jag morotsslantarna med varsam hand.

Vardag igen

Publicerad 2013-12-27 10:47:00 i Allmänt,

Klämdag för många och i år är det inte mindre än tre klämdagar, så det blir nästan två veckors semester för väldigt många och väldigt dyrt för alla företagare med anställda. Vi har visserligen butiken öppen, men det lär bli rätt så lugnt. Idag blir det rester igen och linssoppa. Känner mig baksugen, funderade ju på att göra knäckebröd, men jag har antagligen inte tillräckligt med grovt mjöl kvar, får kolla det. Sen blir det Ris à la Malta till efterrätt. Nu ska jag ut på linssoppeforskning. Det blir inga större konstigheter med det. Bara fräsa lite hackad lök, i med vatten, koka upp lite grönsaksbuljong, krossad tomat och morotsslantar och koka tills linserna börjar mjukna.
Nu har jag satt en deg till knäckebröd eller kex. Vi får se hur det går, degen blev ganska hård, kanske hade lite väl mycket godsaker i?

3 dl ljummet vatten 1/2 pkt torrjäst 1 tsk salt 1 tsk kummin 1tsk fänkål 2 dl vetemjöl 1 dl durumvetemjöl 3 dl rågmjöl 3 dl rågflingor 1 dl krossad Cornflakes 1 dl hackad mandel 1 dl solroskärnor

Mortla hel kummin, mandel och fänkål. Rör ut jästen i vattnet, blanda allt till en fast deg. Låt vila 30 minuter. Kavla ut. Grädda i 275 grader ca 10 minuter. ( så är det tänkt i alla fall... men som sagt jag vet inte än, för just nu jäser degen).

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela