matochrecepttillvardags.blogg.se

Precis som det låter. Helt vanlig och enkel mat till ett överkomligt pris, som vem som helst kan klara utan en massa krångel. Inga tjusigt upplagda pyttesmå portioner för dyra slantar här inte, däremot förvaltar jag morotsslantarna med varsam hand.

Utländska recept

Publicerad 2013-12-28 13:33:00 i Allmänt,

 
För femtielfte gången har jag varit ute och kikat lite på internationella recept och amerikanska i synnerhet. Det finns helt säkert en massa godbitar att plocka från det amerikanska köket, även om allt inte fungerar förstås, eftersom en del ingredienser kan vara svåra att få tag på, särskilt för mig som bor på landsbygden på Gotland (jag kan ju inte ens vara med på kartan på blogg.se eftersom Gotland inte ens finns med där?!!!). Det värsta med dessa recept är att de kan vara väldigt svåra att översätta. Vad är t.ex. "tater-tot Crowns"? Google översätter det med "tater-tot kronor" och det blir man just inte så mycket klokare av. Detta lilla stora bekymmer stöter jag på redan i första receptet jag går in och tittar på. Sen är det ju väldigt mycket onyttigheter bland alla recepten också. Halvfärdiga rätter som glaseras med honung verkar t.ex. vara väldigt populärt, men jag vet att det finns ett och annat guldkorn också!  Att man kan piffa upp såser på olika sätt med hjälp av riven lagrad ost, majonnäs, pickles, pepparrot och you name it.
I Helsingborg var vi på ett pyttelitet kebabställe, där kocken verkligen inte gick av för hackor! Han rekommenderade en fullständigt fantastiskt god kebab, med fyllning av strimlad biff, yoghurt, pepparrot, rättika m.m. Den dressingen och salladen var så fräsch och läcker att det inte finns ord för det! och han hade drivit restaurang i USA i många år.
Skam den som ger sig. Jag ska ut och forska och starta en kategori "Amerikanska smaker".
Och sonen berättade just för mig på FB att tater tots är iaf typ som potatiskroketter, fast friterade...
 
och en lista över utländska mått finns här

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela