matochrecepttillvardags.blogg.se

Precis som det låter. Helt vanlig och enkel mat till ett överkomligt pris, som vem som helst kan klara utan en massa krångel. Inga tjusigt upplagda pyttesmå portioner för dyra slantar här inte, däremot förvaltar jag morotsslantarna med varsam hand.

Ostpaj

Publicerad 2013-12-26 14:23:00 i Baka,

Eftersom jag inte riktigt har fattat hur det fungerar det här med kategorier, inlägg och sidor på denna typ av blogg, så fortsätter jag på temat baka, till att börja med. Ostpaj tycker jag är ett ypperligt bakverk att presentera nu, så här efter jul.
 
2 dl   vetemjöl, 75 gram smör och 1 msk vatten  har blandats till en grynig massa och tryckts ut och naggats med gaffel i en diskad Stinas Kyckling-form och får stå i frysen några timmar. Lägg ett smörpapper i botten ovanpå degen och sen bönor eller linser på, så att inte degen sjunker ihop under gräddningen. Förgräddas 10-15 min. i 2250.
 
Vispa ihop 2 ägg, med 2 dl grädde och 2 dl riven lagrad prästost + 175 g salladsfetaost, 2 krm chilipulver och 1/2 tsk salt och så skjuts in i ugnen i 2000 knappt en halvtimme, låt pajen stå kvar i avstängd ugn en kvart.
 
Nästa gång ska jag ta 2 dl stark ost och 2 dl mild ost och 1 tsk salt i äggstanningen istället. Men visst, den blev god och passar lika bra varm som kall.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2013-12-26 14:48:36

Gott!

Svar: Ostpajen särskilt, men även de karelska pirogerna blev goda och en matnyttigt trevlig variation på gröten. Var in och kikade på dina macarons med pepparkakskräm, dom verkar verkligen helt otroligt goda ;)
Maria Gutebring

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela