matochrecepttillvardags.blogg.se

Precis som det låter. Helt vanlig och enkel mat till ett överkomligt pris, som vem som helst kan klara utan en massa krångel. Inga tjusigt upplagda pyttesmå portioner för dyra slantar här inte, däremot förvaltar jag morotsslantarna med varsam hand.

Karelska piroger

Publicerad 2013-12-26 12:05:00 i Baka,

Idag ska det bakas Karelska (eller finska) piroger.
För det behövs till skalet:

 2 dl kallt vatten
 2 msk olja
 1 tsk salt
 2½ dl rågmjöl
 2½ dl vetemjöl
 

Blanda vatten, mjöl, salt och olja. Knåda degen en stund. Gör en lång rulle av degen. Dela den i 25-30 bitar. Rulla bitarna till bollar. Sätt bollarna under plast.

Sätt på ugnen på 275 grader. Kavla ut bollarna till ovala plattor, sätt en klick av fyllningen mitt på och nyp med t.ex. tummen och pekfingret runt om för att få en veckad kant. Använd en stekspade för att lyfta pirogerna på smord plåt. Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter.

Pensla pirogerna med smör- och mjölkblandningen så fort du tar dem ur ugnen. Täck pirogerna med en handduk och låt skalet mjukna och svalna 20-25 minuter före servering.

Serveras med kokta hackade ägg, blandat med lite rumsvarm smör.

11 stycken blev det. Jag tjuvstartade med att smaka av en av de små för att kolla att de var färdiggräddade, eftersom jag inte fick upp ugnstemperaturen riktigt så högt som jag önskat. Joodå, den var färdig och riktigt god.

som ni ser på sista bilden av de färdiga så kan första omgången gräddas lite till och på högsta värme. Andra omgången, de tre sista med brända kanter var för att jag hade snabbvärme (=grill)  för att få upp temperaturen rätt. De har fått vackrare färg, men tack vare den höga övervärmen brända kanter, så man bör ha hösta möjliga temperatur, men jämn sådan och passa noga mot slutet.

 Det är mycket lättare att rulla ut och att kavla med hjälp av plastfolie.
 
Det är nog bra att inte ha för mycket gröt, jag hade nog lite i mesta laget i mina.
 

Den här fick jag dela på sen för den blev galet för stor. Det är mycket bättre att göra dom betydligt mindre. Små piroger ser aptitligare ut och är mer praktiskt om man ska frysa in och värma upp.
 
 

Jag värmde en mugg med mjölk och några matskedar smör i micron, som jag penslade på.
 
 
 
 

 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2013-12-26 15:21:05

Gott :3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela