matochrecepttillvardags.blogg.se

Precis som det låter. Helt vanlig och enkel mat till ett överkomligt pris, som vem som helst kan klara utan en massa krångel. Inga tjusigt upplagda pyttesmå portioner för dyra slantar här inte, däremot förvaltar jag morotsslantarna med varsam hand.

Pulled Pork Experiment

Publicerad 2013-12-31 15:24:00 i Amerikanska smaker,

 
 
Har precis förberett mitt livs första Pulled Pork och använt mig av Allt om Mats recept, fast jag stökat om lite som vanligt. Jag har 1 msk vanligt salt och 0,5 msk röksalt + 1 kork Hickory och så har jag chilipulver istället för cayennepeppar och 1,5 msk farinsocker och i såsen har jag Habanero istället för tabasco och 0.75 dl vitvinsvinäger istället för 0,5 dl äppelcidervinäger. Köttet kommer att ligga kallt i kylen tills vi går och lägger oss, troligen vid 1-tiden i natt, så det blir drygt 10 timmar istället för 12 och så kommer det nog få stå i ugnen nån timme mer än 8 timmar... beror på när vi vaknar.
 
 
 

Pulled pork

1 1/2 kilo  fläskkarré

5  vitlöksklyftor

1 1/2 msk  paprikapulver

1 msk  farinsocker

1 msk  stött spiskummin

0,5 msk  salt

1 msk röksalt

1 1/2 tsk  chilipulver

 

--------------------------------- Sås

2 dl  ketchup

1/2 dl  vitvinsvinäger

1/2 dl  farinsocker

1 msk  worcestersås

1/2 tsk  Habanero (stark pepparsås)

1/2 tsk  salt

2 krm  nymald svartpeppar

Tillagning

1. Stick i köttet med en gaffel (för att kryddorna ska kunna ta sig in). Skala och finhacka vitlöken. Blanda med paprikapulver, farinsocker, spiskummin, flingsalt och cayennepeppar och gnid in köttet. Lägg i en ugnssäker form. Täck med plast. Låt stå ca 12 timmar i kylen.

2. Sätt ugnen på 125 grader. Ta bort plasten från köttet och ställ det mitt i ugnen. Låt stå ca 8 timmar.

3. Sås: Blanda alla ingredienser till såsen i en kastrull och låt den koka upp. Låt koka ca 3 min och låt sedan såsen kallna.

4. Pensla köttet 3–4 gånger med såsen när ca 1 timme återstår av tillagningstiden. Ta ut och riv köttet i bitar med gafflar.

Nästa gång jag gör det här så blir det med 2 dl passerad tomat istället för ketchup och ganska mycket mer kryddor i såsen istället.

  
Pulled Pork passar lika bra att göra till många som till enmanshushållet. Bara att stoppa lagom mängd köttstrimlor i en fryspåse och in med påsarna i frysen, sen blir det många goda måltider, bara att komplettera och variera på olika sätt. PP är superbra!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela